تحولات منطقه

نویسنده برجسته کشورمان معتقد است هر کس که وارد صحن و سرای رضوی می‌شود برای خود داستانی دارد؛ بنابراین این بارگاه مملو از داستان‌های واقعی است.

 حرم رضوی مملو از داستان‌های واقعی است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سعید تشکری متولد ۱۳۴۲، نویسنده، کارگردان و رمان‌نویس ایرانی است. وی از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌هایش را با عنوان نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر و سینما، نویسنده مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر، داوری جشنواره تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، چاپ آثار در حوزه رمان، ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران ادامه داد.

وی که امسال به‌عنوان یکی از ۵ خادم فرهنگ رضوی شناخته شده است، می‌گوید: اگر نویسنده‌ای می‌خواهد درباره حضرت رضا(ع) بنویسد، نگاهش، قدمش و تفکرش به همان سمت باید حرکت کند و در نتیجه موضوعات بیشتری را نیز می‌تواند پیدا کند که باید آن‌ها را کشف و پیشنهاد دهد.

تشکری معتقد است اگر گفتمان ادبیات را از سیره رضوی حذف کنیم دیگر چیزی برای گفت‌وگو در این حوزه باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال اگر حدیث سلسله الذهب را به عنوان معیار قرار دهیم متوجه خواهیم شد که اگر این حدیث شاکله ادبیات پیدا نکند نمی‌تواند پیام خود را انتقال دهد و در نهایت تبدیل به گفتمان شود.

وی می‌افزاید: ورود زائران به مضجع شریف حضرت رضا(ع) خود یک داستان و ادبیات است و به نظر می‌رسد اگر ارتباط زائر با امام رضا(ع) به گفت‌وگوی ادبی ختم شود ارسال پیام از حالت ارجاعی خود وارد حالت فراگفتگویی می‌شود.

این نویسنده برجسته کشورمان درباره نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ و آموزه‌های رضوی اظهار داشت: اکثریت افرادی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند ژورنالیست هستند و ژورنالیست‌ها خصلتی که دارند این است که بیشتر سرعت انتقال پیام مدنظرشان قرار می‌گیرد اما در انتقال پیام باید دقت هم وجود داشته باشد و حالت ادبی به خود بگیرد و به نظر بنده اگر اصحاب رسانه در حوزه معارف رضوی همکاری تنگاتنگی با نویسندگان داشته باشند قطعا تولیدات آنان در خود باقی نمی ماند و بصورت گفتمان در عموم جامعه انتقال پیدا خواهد و تاثیرات شگرفی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی پر از داستان و قصه‌های واقعی است ادامه داد: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بهتر است برای اینکه به هدف خود که ترویج سبک و سیره رضوی است از حالت ژورنالیستی فاصله بگیرد.

هر کسی که وارد حرم مطهر امام رضا(ع) می‌شود داستانی دارد؛ به عنوان مثال زائری را می‌بینید که با بغض در گلو در مقابل گنبد علی بن موسی الرضا(ع) ایستاده و با خواندن زیارتنامه عرض ادب می‌کند و یا افرادی که در دوران کرونا توفیق تشرف به حرم امام رضا(ع) را نداشتند و دورادور با امام رئوف خود درد دل می‌کردند و یا مورد دیگر پرداختن به حال دل زائری که نذر و یا وقفی برای امام رضا(ع) کرده؛  اینها همه داستان‌های واقعی است که تاکنون متاسفانه مغفول مانده و این جشنواره باید به اینگونه موارد بپردازد و آن را نشر دهد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.